سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سنگ تراورتن

 

سنگ طبیعی که در اندازه مشخص انتخاب، تراش و یا برش خورده باشد را سنگ ساختمانی گویند . سنگ ساختمانی مورد استفاده در فضاهای خارجی و داخلی ساختمان است . سنگ ساختمانی در انوع مختلفی یافت می شود که هر کدام از ان ها بر اساس ویژگی ها و قابلیت هایی که دارند مناسب برای استفاده در بخشی از ساختمان هستند . یکی از نمونه این سنگ ها سنگ تراورتن است . 

 سنگ تراورتن نمونه ای سنگ آهکی و متخلخل است که از ترکیبات رسوبی به جا مانده در غارهای آهکی و چشمه های آب گرم تشکیل شده است . سنگ تراورتن دارای ویژگی های بسیار زیادی است که در زیر به نمونه ای از این ویژگی ها اشاره می کنیم :

1.     تنوع در طرح و رنگ : سنگ تراورتن دارای طیف رنگی وسیعی است که در رنگ های مختلف قرمز، لیمویی، زرد، قهوه ای، خاکستری، سیاه و سفید یافت می شود و به صورت اتفاقی می تواند دارای رگه یا بدون رگه باشد . این سنگ را می توان در دو نوع موج دار و بی موج برش و فرآوری کرد .

2.     وجود خلل و فرج : خلل و فرجی که در سنگ تراورتن وجود دارد باعث می شود که این سنگ به خوبی به ملات بچسبد و کنده نشود . البته این خلل و فرج باعث شده است که این سنگ آب را به میزان زیادی جذب کند اما با ورود رزین به صنعت این مشکل بر طرف شده است و جلوی نفوذ آب را در این سنگ گرفته است

3.    مقاومت بالا : سنگ تراورتن از مقاومت بالایی در برابر عوامل فیزیکی و شیمیایی  مانند باران های اسیدی ، آلودگی ، هوازدگی ، یخبندان ، آتش ، اشعه uv خورشید و گرما و سرما برخوردار است .این سنگ به دلیل مقاومتش مورد استفاده در نمای ساختمان است چرا که نمای ساختمان در معرض تمام این عوامل است و سنگ تراورتن گزینه بسیار مناسبی برای این سازه است .

4.     قیمت مناسب : این سنگ به دلیل سهولتی که در حمل و نقلش وجود دارد از قیمت مناسب تری نسبت به انواع دیگر برخوردار است . همچنین دارای سرعت نصب بالا بر روی ساختمان است .

بیشترین سنگ تراورتن از معادن ایتالیا، ایران، مکزیک، ترکیه و پرو وارد آمریکا می شود و بیشتر سنگ های تراورتن تجاری آمریکا از ترکیه وارد میشود. سنگ تراورتن از سنگ گرانیت نرم تر است و در نتیجه برش آن نسبت به سنگ گرانیت که یکی از سخت ترین نمونه سنگ هاست آسان تر است . از تراورتن ها علاوه بر نماکاری ساختمان در سنگ کف، محوطه سازی، سنگ پله،  قرنیز دیواری و سنگ بغل پله نیز استفاده می شود اگر از سنگ تراورتن در دیوارها، کف یا آشپزخانه و سرویس خود استفاده کرده اید که دارای پولیش براق نیست، حتما باید این سنگ دارای لایه محافظتی باشد که در مقابل ریختن اتفاقی مایعات دچار لکه و آسیب نشود .